Een feestelijk week: 100 jaar Bibliotheek Venlo

Zaterdag 21 oktober bestond de Bibliotheek Venlo precies 100 jaar en dat vierden we een hele verjaardagsweek lang. We kijken op deze pagina nog even terug op de prachtige week die we samen hebben beleefd met feestelijke activiteiten voor iedereen, van 0 tot 100 jaar. Zoveel bezoekers, zoveel felicitaties, zoveel fijne reacties, tips en tops. De Bibliotheek doet ertoe in Venlo en dat is het allermooiste verjaardagscadeau.

De foto's op deze pagina zijn van Janneke Michels.

Koninklijke erepenning

De feestweek begon met een prachtige onderscheiding namens Koning Willem-Alexander en uitgereikt door burgemeester Antoin Scholten: de Koninklijke erepenning en daarmee een koninklijke glans voor onze Bibliotheek!

De pareltjes van Bas Hesselink

Onze eigen boekenvariant van 'Tussen Kunst en Kitsch' viel erg in de smaak. Heel wat schatten kwamen voorbij en zelf een paar echte pareltjes, waaronder een klein schetsboekje met prachtige tekeningen uit 1820 dat op €1.000,- werd getaxeerd.

Album tussen boekenschat en boekenprul

Een swingend Baby-en Peutercafé

Wat hadden ze een plezier, onze jongste bezoekertjes! Uit volle borst zongen en dansten ze mee met Dirk Scheele. Een prachtig feest met en voor de kleintjes.

Album Dirk Scheele

Gedicht voor de jarige bieb door Herman Verweij

De verrassingen bleven komen, en dit cadeau was wel heel bijzonder: een gedicht voor de jarige bieb, speciaal voor ons geschreven door Herman Verweij.

De wereld een leesfeest

Anne Janssen ontwerpt winnende ‘100 jaar poster’

De vijftienjarige Anne Janssen zit in de Topklas Kunst van het Valuas College en ontwierp deze mooie poster voor de jarige bieb. We gaan vast en zeker nog veel van Anne zien.

Wij zijn jarig!

Geheugenhuis ‘Voor ik het vergeet’

We openden in de feestweek ook ons Geheugenhuis 'Voor ik het vergeet' waar we samen met onze partners invulling aan zullen geven.
De reacties tijdens de opening - door drie acteurs die ons meenamen in de wereld van mensen met geheugenproblemen - waren hartverwarmend.

Supergeslaagd Kinderboekenevent

Wow wat een middag! De teller stond aan het eind van de dag op 1800 bezoekers waarvan heeeeel veel kinderen. Ze kwamen ontdekken, doen, beleven en bewonderen. Speciale gasten waren Janneke Schotveld en Annet Schaap (van Superjuffie!). Op onze facebookpagina kun je het album bekijken met de foto's van deze fantastische dag.

Album Kinderboekenevent

Taalspieren rekken & strekken

Els van Hemert en Mieke Linssen van Jan & Ko zetten de deelnemers aan deze vrolijke taalworkshop aan de slag met letters en woorden en dat leverde verrassende taalcreaties op.

Anders Lezen

Lezen kan altijd, ook als 'gewoon' lezen niet mogelijk is. Bijvoorbeeld omdat je dyslectisch, slechtziend of blind bent. Onze Consulent Educatie Connie de Beukelaer ging met heel wat bezoekers in gesprek over de mogelijkheden (en je bent natuurlijk altijd welkom voor advies).

Kinderdirecteur en Kidzpanel

We stelden jullie onze allereerste kinderdirecteur samen met het Kidzpanel voor tijdens het supergeslaagde Kinderboekenevent.
De 11-jarige Timbe van Wersch vormt samen met Eef Hofstee (10), Yanna Schreurs (9), Luca Traa (11) en Julia Gitmans (11) de creatieve denktank die het komend jaar met ons aan de slag gaat om van de Jeugdbibliotheek Venlo een topbieb te maken.

Charles Groenhuijsen

Charles Groenhuijsen boeide het publiek tijdens het uitverkochte seniorenmatinee met zijn verhalen over positivisme - het thema van zijn nieuwe boek - en gaf zijn mening en visie over Amerika onder Trump. Een hele mooie middag!

Album seniorenmatinee

Energie met en door Hugo de Haas van Dorsser

Een supervette workshop waarin het allemaal draaide om een poëtische mix van het gesproken woord met live muziek. De scholieren moesten even loskomen maar toen ontdekten ze hoe mooi taal gecombineerd met muziek kan zijn - en vooral hoe creatief ze zelf zijn.

foto's

Junior huisdichter

Niet alleen onze allereerste kinderdirecteur maar ook onze allereerste kinderdichter! De tienjarige Anna Titulaer is in de feestweek tot junior huisdichter van de jeugdbieb benoemd. Anna maakt iedere maand een gedicht voor ons en we kregen van haar al een mooi gedicht over 100 jaar Bibliotheek Venlo cadeau.

100 jaar bieb!

De grande finale: het Taal-Muziek-Festival

Een prachtige finale van onze feestweek ‘100 jaar Bibliotheek Venlo’ met optredens voor jong en oud(er) van Mariëlle Billekens, het peuter- en kleuterballet van Dorris Titulaer, Schoën Luuj, Wim Daniëls, Parelmoer en Herman Verweij.

Op de foto Wim Daniëls die heerlijk op zijn praatstoel zat en het publiek vermaakte met ontelbare anekdotes die voor heel wat lachsalvo's zorgden.

Album Taal-Muziek-Festival