Nieuwsoverzicht

Resultaat 1 - 10 (van 185)

• Het is de Maand van de Filosofie! Bekijk details

2 april 2024

Onze gastcollectioneurs voor april zijn daarom Emma Linssen en Dinda Provily, ofwel het filosofisch theatercollectief Linssen & Provily. Een eerste kennismaking met filosofie of een verdere verdieping? Emma en Dinda nemen je met de door hun gekozen boeken mee in hun liefde voor wijsheid en de schoonheid van filosofie.

• Theaterlezen op de PassePartout in Tegelen Bekijk details

29 maart 2024

Leerkracht Michelle Haagmans introduceerde begin dit jaar op advies van lees-mediaconsulent Suzanne Joosten het Theaterlezen in haar groep 5. Michelle: “Suzanne kwam vorig jaar net voor de kerstvakantie bij mij in de klas en vertelde over Theaterlezen en hoe kinderen hiermee op een andere manier bezig zijn met lezen. Dat sprak me aan, ik lees zelf veel en als ik kinderen kan motiveren om te lezen doe ik dat graag.”

• 100 jaar Kafka Bekijk details

26 maart 2024

Dit jaar viert Duitsland samen met Tsjechië 100 jaar Kafka. De magie van Franz Kafka is honderd jaar na zijn dood ongebroken. Jongeren vinden Kafka juist nu weer modern en eigentijds. Hoe komt dit? Omdat we van drama queens houden? Omdat we het gevoel hebben dat de wereld nog nooit zo Kafkaësk is geweest als nu? Dompel je samen met ons onder in Kafka's wereld! Wees Kafka!

• Literaire Zomer Bekijk details

26 maart 2024

Al sinds 2002 neemt de Bibliotheek Venlo deel aan het internationale festival “Literaire Zomer”. Wat begon als een gezamenlijk project van drie steden om het evenementarme zomerseizoen te overbruggen, trekt nu elk jaar enkele duizenden mensen naar literaire evenementen aan beide zijden van de Duits-Nederlandse grens.

• Een volwaardige bibliotheek voor Tegelen Bekijk details

18 maart 2024

Na Blerick krijgt ook Tegelen een volwaardige bibliotheekvestiging met langere openingstijden, meer activiteiten en een uitbreiding van de collectie. Het kabinet heeft via een tijdelijke SPUK-regeling (specifieke uitkering) in totaal 56 miljoen euro beschikbaar gesteld om het landelijke bibliotheeknetwerk te versterken.

• Aantal bezoekers Bibliotheek Venlo blijft stijgen Bekijk details

8 januari 2024

Mooie jaarcijfers! Liefst 364.000 mensen bezochten in 2023 onze zes vestigingen. Dat betekent een stijging van 12% ten opzichte van 2022 – in absolute getallen 39.000 bezoekers meer die naar de bibliotheek kwamen. De vestigingen schrijven evenals de Stadsbibliotheek pluscijfers en de bieb in Tegelen laat zelfs een stijging van 13% zien.

• Gastcollectioneur Charlotte Dematons Bekijk details

20 december 2023

Speciaal voor januari voorleesmaand verklapt kinderboekenillustrator Charlotte Dematons welke prentenboeken absoluut tot haar favorieten behoren.

• Taalhuis Venlo gecertificeerd Bekijk details

18 december 2023

Taalhuis Venlo heeft op 14 november 2023 een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoet het Taalhuis aan belangrijke kwaliteitsnormen. De officiële certificering is een mooie opsteker om verder te gaan op de ingeslagen weg, en te zorgen dat we in de toekomst nog meer mensen gaan bereiken met ons taalaanbod in Venlo.

• Klassikaal lezen Bekijk details

14 december 2023

Met de hele groep hetzelfde boek lezen. Voor Anja Hoezen van basisschool PassePartout in Tegelen heeft dit zonder twijfel een grote meerwaarde. Het vorige schooljaar las ze samen met haar groep 4 het eerste deel van Dolfje Weerwolfje, het boek van de campagne ‘Geef een boek cadeau’.

• De bibliotheek in Blerick gaat verhuizen Bekijk details

26 november 2023

Vanaf 2 januari is onze nieuwe vestiging in ’t Raodhoes aan het Antoniusplein 2 in Blerick geopend. Op dit moment zijn we hier nog druk aan het verbouwen, maar wat wordt het al mooi! Boeken lenen, studeren, activiteiten bezoeken of lekker even ontspannen aan de leestafel: het kan hier straks allemaal, de bibliotheek is open voor iedereen.

Paginanavigatie