Koninklijk bezoek voor de Bibliotheek Venlo

Gepubliceerd op: 26 november 2019 16:00

Kregen we twee jaar geleden nog een Koninklijke Erepenning, vandaag was Koning Willem-Alexander zelf onze gast in de Bibliotheek Venlo! Samen met minister Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bracht hij een werkbezoek aan zowel Fontys als de Bibliotheek Venlo. Het bezoek stond in het teken van samenwerking tussen Duitsland en Nederland in de grensregio en digitaal meedoen.

Informatiepunt Digitale Overheid

Digitale inclusie - iedereen kan meedoen in de digitale samenleving - is een belangrijk onderdeel van het beleid van minister Knops. Tijdens dit werkbezoek liet de minister de Koning ervaren hoe dit uitpakt in de praktijk. De Koning en de minister gingen hiervoor in gesprek met klanten, medewerkers en partners van de Bibliotheek Venlo.

De medewerkers vertelden hoe ze bezoekers van de Bibliotheek ondersteunen bij hun digitaal contact met de overheid. Ze gaven voorbeelden welke vragen mensen stellen en hoe ze hen op weg kunnen helpen door als een wegwijzer van de - nog vaak moeilijk te begrijpen - websites functioneren. De klanten vertelden op hun beurt hoe cursussen als Digisterker hen helpen om ook zelf aan de slag te kunnen gaan met (overheids)websites. In de Bibliotheek, zo gaven klanten aan, kun je altijd terecht met je vraag, wordt je geholpen door medewerkers die de tijd voor je nemen en die je laten zien hoe de websites werken en hoe je aan informatie kunt komen.

Directeur Geja Olijnsma onderstreepte het belang van dit persoonlijke contact. 'Vragen kunnen stellen aan een medewerker die jou verder helpt, waarmee je een band kunt opbouwen. Dat geldt zowel voor oudere mensen als voor jonge mensen. Als je 18 bent en opeens al je zaken zelf moet gaan regelen wil dat niet zeggen dat je dit ook kunt, alleen omdat je jong bent en met computers bent opgegroeid. Ook deze jonge mensen kunnen ondersteuning gebruiken.'

Minister Knops en de Koning spraken ook nog met enkele partners waarmee de Bibliotheek Venlo samenwerkt in het Huis van Informatie. Partners die vragen beantwoorden over financiƫn, juridische vragen etc. en die in de Bibliotheek aanwezig zijn om zo dicht bij de (mogelijke) vragenstellers te zijn.

Eerder die ochtend werd in de Bibliotheek ook nog gesproken met docenten en leerlingen van het Valuascollege over het belang van het taalonderwijs Duits, een onderwerp dat de Koning aan het hart ging en waarvan hij het belang benadrukte.

Al met al een zeer geslaagd bezoek waar we blij en trots op terugkijken!