Het is de Maand van de Filosofie!

Gepubliceerd op: 2 april 2024 16:45

Onze gastcollectioneurs voor april zijn daarom Emma Linssen en Dinda Provily, ofwel het filosofisch theatercollectief Linssen & Provily. Een eerste kennismaking met filosofie of een verdere verdieping? Emma en Dinda nemen je met de door hun gekozen boeken mee in hun liefde voor wijsheid en de schoonheid van filosofie.

“Filosofie is schoonheid, filosofie is troostrijk. Ieder mens streeft naar wijsheid en filosofie biedt de vrijheid en de ruimte om te denken. Filosofie helpt om echt met aandacht te kijken en niet zomaar iets voor waar aan te nemen. Filosofie zet aan om verder te kijken dan ons eigen ego en inspireert om naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren. Filosofie met taal als een prachtig gereedschap geeft ons de mogelijkheid om een vuist te maken tegen angst en te floreren als mensen.”

Emma en Dinda brengen filosofie naar het theater en met hun gastcollectie in de Stadsbibliotheek zo dicht mogelijk naar de bezoekers van onze bieb. In hun toelichting gaan ze met veel passie in op hoe onze betekenis als mens-zijn en het reflecteren op ons zijn in de filosofie ligt opgeslagen.

“Voor veel mensen lijkt filosofie misschien iets wat ver van hun af staat, maar het vertegenwoordigt het menselijke bij uitstek. Filosofie betekent immers liefde voor wijsheid en elk mens – misschien zonder het zelf in de gaten te hebben - filosofeert. Iedereen heeft zo zijn twijfels, ieder mens stelt vragen. Filosofie biedt die ruimte voor denken, het is een soort ‘anti-nut(s)denken’ in een wereld waarin we steeds meer de overtuiging aanhangen dat alles een doel of een antwoord moet hebben.”

Filosofie helpt volgens Emma en Dinda om te begrijpen en verder te komen, waarbij we met behulp van de gedachten van filosofen uit verleden en heden op verschillende wijzen leren kijken. Het ultieme antwoord is er niet, wel de levenslange opdracht om de grenzen van ons eigen denken te zien: “De dingen die je waarneemt bevragen en met elkaar in gesprek gaan. Naar elkaar luisteren en van elkaar leren, en je realiseren dat we als mens de kunst hebben om taal te gebruiken en zo als mens te floreren.”

Emma en Dinda geven aan hoe je filosofie kunt koppelen aan de actualiteit, bijvoorbeeld hoe we over klimaatverandering praten of het snel opkomende conservatisme plaatsen. Door te filosoferen - en met taal als dat prachtige gereedschap - kunnen we een vuist maken tegen angst en tegen bestaande kaders.

Filosoferen als een emanciperende daad.

We gaan genieten, van de Maand van de Filosofie en van de collectie die deze gepassioneerde gastcollectioneurs voor ons hebben uitgekozen. En wellicht tot ziens bij theater Maaspoort, waar Emma en Dinda na afloop van onze voorstelling graag nog even met de bezoekers in gesprek gaan.