Alleen maar kampioenen op de Voorleeswedstrijd!

Gepubliceerd op: 5 februari 2020 16:18

Woensdagmiddag 5 februari vulde de podiumzaal van de Stadsbibliotheek zich weer met popelende voorlees-kandidaten, juryleden en supporters. Iedereen maakte zich op voor de voorrondes van de Nationale Voorleeswedstrijd. Spanning alom. Immers: voorlezen voor een publiek? Da's een vak apart.

De dertien deelnemers die het aandurfden tijdens deze lokale ronde zijn allen schoolkampioenen van diverse scholen uit de gemeente Venlo en hebben dus al de nodige voorleeservaring opgedaan. Vandaag aan hen de uitdaging om het podium op te stappen, de voorleesstoel te bestijgen en het gekozen boek erbij te pakken. De driekoppige jury  -bestaande uit leerkracht Wiep van de Ven, directeur Geja Olijnsma en kinderdirecteur Lotte Lamers- had de oortjes gespitst. In het bijzonder letten zij op een aantal belangrijke vaardigheden, zoals tempo, intonatie, gebruik van emotie en contact met het publiek.

Het was voelbaar voor iedereen: dit was het moment van de waarheid!

Stuk voor stuk betraden ze de stoel; die durfals. Allemaal hadden ze zo hun eigen manier van voorbereiden. "Ik oefen elke ochtend op school, én dan als ik thuis kom met mijn ouders nog een keertje." Mooi om te zien dat sommige kandidaten zelfs hele stukken tekst uit hun hoofd geleerd hadden, om nóg meer het publiek in te kijken. Het publiek genoot dan ook van de diversiteit en de leuke, grappige en soms ook spannende verhalen. Het enthousiasme van presentator Marinho Peters (bekend van Linke Mik) werkte aanstekelijk en elke kandidaat werd onthaald met een staande ovatie. Dat moet een heerlijk gevoel geven!

Een heerlijk gevoel ook voor de jury, die naar eigen zeggen "soms zelfs vergat om dingen op te schrijven, omdat het verhaal zo smakelijk verteld werd." Eigenlijk was het al snel duidelijk: hier zaten sowieso dertien kampioenen.

Uiteindelijk zijn er -na juryberaad mét muzikaal intermezzo- toch drie winnaars uitgekozen. Fleur, Jop en Felicia mogen op 4 maart in het Royal Theater in Roermond opnieuw de uitdaging aangaan tijdens de regionale ronde. Trotse kandidaten, trotse winnaars en minstens net zo trotse ouders; dit was een memorabele middag. Eén ding is zeker: de komende tijd zal voorlezen volop in the picture staan!