Nieuw in 2019: de BoekStartCoach

Gepubliceerd op: 6 december 2018 15:28

De Bibliotheek Venlo biedt eerste hulp bij voorlezen en richt zich nadrukkelijk op de belangrijke rol die ouders hierin hebben.

Met BoekStart stimuleert de Bibliotheek Venlo al enkele jaren het voorlezen tussen ouders en het jonge kind van 0 tot 4 jaar. De BoekStartCoach, in samenwerking met de gemeente Venlo, JGZ en Spring Kinderopvang, is een verdieping hiervan. We richten ons hierbij in het bijzonder op laagtaalvaardige ouders. De BoekStartCoach praat met deze ouders op het consultatiebureau en geeft adviezen voor deze gesprekken aan medewerkers op locaties van kinderopvang. Ook de medewerkers van de consultatiebureaus krijgen adviezen en coaching. Op deze manier hopen we ouders te bereiken en geven we hen handvatten om met voorlezen aan de slag te gaan. Kinderen die op jonge leeftijd ervaren hoe leuk lezen is, gaan zelf meer lezen en vergroten hun woordenschat. Het taalaanbod in de eerste levensjaren is hierbij erg belangrijk en de ouders spelen hierbij de belangrijkste rol.

De BoekStartCoach is een driejarig project waarbij we uiteindelijk op allevier de consultatiebureaus en 11 locaties van kinderopvang in de gemeente Venlo de BoekStartCoach aan het werk hebben.

De projectleider voor de BoekStartCoach vanuit de Bibliotheek Venlo is Anouk Vercoulen. Begin januari volgt meer informatie over dit project.

Bibliotheken bieden eerste hulp bij voorlezen