Nieuw in jouw bieb: Informatiepunt Bankzaken

Gepubliceerd op: 4 juni 2023 11:04

De Bibliotheek Venlo introduceert het nieuwe Informatiepunt Bankzaken. Inwoners van de gemeente Venlo kunnen in de Stadsbibliotheek Venlo en in de vestiging Belfeld terecht met vragen over dagelijkse betaal- en bankzaken.

Proef

Het informatiepunt Bankzaken is onderdeel van de landelijke proef bankinformatiepunten van ABN AMRO, ING en Rabobank in samenwerking met maatschappelijke organisaties, zoals ouderenorganisaties en Alliantie Digitaal Samenleven. Deze proef is onderdeel van het programma ‘Toegankelijk Bankieren’ van banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken. Doel van dit programma is om betalen en bankieren toegankelijker te maken voor mensen die de snelle digitalisering niet kunnen bijbenen. In de provincie Limburg is Venlo de enige gemeente waar deze proef plaatsvindt.

Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank is gebleken dat zo’n 2,6 miljoen Nederlanders niet (helemaal) zelfstandig hun bankzaken digitaal kunnen regelen,
om uiteenlopende redenen. De Nederlandse banken hebben eerder dit jaar in een gezamenlijke verklaring beloofd om meer hulp en ondersteuning te bieden aan mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening. Een van de voorzieningen in dit kader is een bankinformatiepunt dat in de Bibliotheek Venlo als Informatiepunt Bankzaken wordt geïntroduceerd.

Gratis ondersteuning

De medewerkers van de Bibliotheek Venlo bieden ondersteuning bij vragen over betalen en andere bankzaken zoals het activeren van een bankapp, en helpen om digitaal de juiste informatie te vinden. Voor persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken, zoals het uitvoeren van betalingen of een spaarrekening openen helpen de medewerkers met het contact leggen met de juiste persoon of organisatie.

Het Informatiepunt Bankzaken is gratis en geopend tijdens de spreekuren van het Informatiepunt Digitale Overheid  (IDO). In Venlo van maandag tot en met vrijdag van 13.00 uur tot 17.00 uur, en in Belfeld op woensdag van 15.00 uur tot 16.30 uur. De pilot Informatiepunt Bankzaken loopt in ieder geval tot en met december 2023. Na afloop worden de ervaringen landelijk verzameld en geëvalueerd. Vervolgens wordt gekeken of en op welke wijze het Informatiepunt Bankzaken in Venlo wordt voortgezet.