Landelijke Week van Lezen en Schrijven: aandacht voor laaggeletterdheid

Gepubliceerd op: 7 september 2022 15:06

Van 8 september tot en met 15 september zetten we tijdens de Week van Lezen en Schrijven laaggeletterdheid nog eens extra in de schijnwerpers. In Venlo is zo’n 23% van de inwoners laaggeletterd, tegenover een gemiddelde van 12% landelijk. Moeite hebben met lezen en schrijven - en vaak ook met rekenen en digitale vaardigheden - betekent dat deelname aan onze samenleving niet vanzelfsprekend en in veel gevallen zelfs nauwelijks mogelijk is.

Samen onderweg naar een samenleving waarin iedereen kan meedoen

In deze speciale week organiseert Taalhuis Venlo een aantal activiteiten waarmee we aandacht vragen voor laaggeletterdheid en wat dit voor deze grote groep mensen in onze gemeente betekent. We willen hiermee de bewustwording rondom het thema laaggeletterdheid vergroten. Maar zeker ook bekendheid geven aan het feit dat hulp mogelijk is. Bij Taalhuis Venlo kan iedereen gratis terecht voor een afspraak. Speciaal hiervoor opgeleide taalvrijwilligers bekijken welke hulp bij hen past, van een taalmaatje tot een taal- of computercursus.

Onder het motto: “Samen onderweg naar een samenleving waarin iedereen kan meedoen” rijden we op vrijdag 9 september en maandag 12 september per Tuk Tuk door de gemeente Venlo. Onder onze deelnemers bevindt zich een acteur die op ludieke wijze mensen confronteert met wat het betekent als je laaggeletterd bent. We nodigen je van harte uit om een kijkje te komen nemen.

Vrijdag 9 september 2022

• 10.00 uur Oude Raadhuis, Raadhuisplein 1, Arcen
• 11.00 uur Jan Linders, Markt 10D, Velden
• 12.00 uur Jumbo Benders, Straelseweg 183, Venlo
• 13.00 uur AH, Maagdenbergplein 15, Venlo-Oost
• 14.00 uur AH, van Nijvenheimstraat 62, Venlo-Zuid
• 15.00 uur Wijk Vossener, dicht bij de weekmarkt, Winkelcentrum bij Wieënplein, Jumbo, Wieënpassage 40, Venlo-Blerick

Maandag 12 september 2022

• 10.00 uur Huis van de wijk Muspelheim, Vastenavondkampstraat 73, Venlo-Blerick
• 11.00 uur Plein Martinuskerk, Kerkstraat 2, Tegelen
• 12.00 uur AH, parkeerplaats Raadhuislaan 48, Tegelen
• 13.00 uur Vaerhoes, Missie Museum, Veerweg 18, Steyl
• 14.00 uur Plusmarkt Verbeeten, Glazenapstraat 21, Tegelen
• 15.00 uur Jumbo, Muldersplein 10, Belfeld

Daarnaast besteden we met het Taalhuis Venlo het hele jaar door aandacht aan laaggeletterdheid. Op www.taalhuisvenlo.nl vind je hierover alle informatie en tevens de uitnodiging voor het Taalcafé.