Pinksteren 19 en 20 mei | aangepaste openingstijden

In het pinksterweekend van zondag 19 en maandag 20 mei zijn onze vestigingen gesloten, met uitzondering van Blerick. In de bibliotheek in 't Raodhoes kun je van 11.00 uur tot 18.00 uur terecht. In de online Bibliotheek ben je 24/7 welkom en reserveren en verlengen van boeken is eveneens altijd mogelijk via de inlog op deze website.

Dinsdag 21 mei staan we weer graag voor jou klaar. Fijn lang weekend!

Limburgs Kwartiertje | Leesestafette

Gepubliceerd op: 13 september 2023 10:04

Op 15 september 2023 doen maar liefst 37 scholen en 8.400 leerlingen in Limburg mee aan de Leesestafette, een actie van het Limburgs Leesoffensief als onderdeel van de campagne Het Limburgs Kwartiertje. De deelnemende scholen (zowel basisscholen als middelbare scholen) gaan de uitdaging aan om in alle klassen een kwartier vrij te lezen. Zo beginnen we het nieuwe schooljaar vol enthousiasme en met leesplezier!

Venlo

In de gemeente Venlo vertegenwoordigen IKC De Koperwiek, Sterrenpad 't Ven en De Springbeek het leesplezier. In de Venlose scholen is in samenwerking met de lees-mediaconsulenten van ons team Onderwijs het lezen al stevig verankerd. Het Limburgs Kwartiertje is hier dan ook vaak het minimale dat aan (voor)leestijd wordt besteed. Maar aandacht voor het belang van lezen is en blijft belangrijk, dus staan de drie scholen 15 september klaar voor de start van de Leesestafette. Dagelijks lezen in de klas heeft een enorme impact heeft op het verminderen van leesachterstanden. Uit onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de 15-jarigen nu niet voldoende leesvaardig is om goed te functioneren op school en in de maatschappij.

Aftrap

De aftrap van de Leesestafette vindt plaats op vrijdag 15 september om 09:00 uur bij basisschool ’t Kirkeveldsje, Sint Remigiusstraat 1a, in Schimmert. Na een gezamenlijk aftelmoment om 09:15 beginnen alle 37 scholen tegelijkertijd met het vrij lezen in de klas. Na een kwartier start de volgende klas en zo wordt het leesstokje steeds doorgegeven.

Alle Limburgse Bibliotheken

Het Limburgs Leesoffensief is een initiatief van de bibliotheken in Limburg, Cubiss en wordt mogelijk gemaakt door de Provincie Limburg. Het Leesoffensief richt zich provinciebreed op leerkrachten, docenten, directies en besturen van primair - en voortgezet onderwijs. Naast de campagne Het Limburgs Kwartiertje waar de Leesestafette onderdeel van is, is er een informatieve website en biedt het Leesoffensief scholen ondersteuning met symposia en kennissessies over leesbevordering en leesplezier.