Pinksteren 19 en 20 mei | aangepaste openingstijden

In het pinksterweekend van zondag 19 en maandag 20 mei zijn onze vestigingen gesloten, met uitzondering van Blerick. In de bibliotheek in 't Raodhoes kun je van 11.00 uur tot 18.00 uur terecht. In de online Bibliotheek ben je 24/7 welkom en reserveren en verlengen van boeken is eveneens altijd mogelijk via de inlog op deze website.

Dinsdag 21 mei staan we weer graag voor jou klaar. Fijn lang weekend!

Oktober bruist!

Gepubliceerd op: 21 september 2023 18:42

In de maand oktober is de bieb de plek waar je je geen dag verveelt. Op de agenda staan in deze herfstmaand als vanouds de Kinderboekenweek, de Maand van de Geschiedenis, het Weekend van de Wetenschap en de Nationale Voorleeslunch.

We starten bovendien met een eerste Tegenlicht Meet-Up, ontvangen Bert Wagendorp bij Venlo Leest! en zowel in Belfeld als Velden bieden we de cursus Digisterker aan. We organiseren een Open Middag voor kinderen in de bieb in Belfeld, een middag smartphonefotografie in Blerick en studenten zijn welkom bij een pubquiz en een gamenight in de Stadsbibliotheek, waar aan het eind van de maand ook nog de maandelijkse Manga Meet-Up plaatsvindt.

Kortom, een greep uit ons programma welke duidelijk maakt dat de bieb in Venlo niet meer weg te denken is als een plek waar mensen lezen, leren en elkaar ontmoeten.

Kinderboekenweek, 4 tot en met 15 oktober

Deze Kinderboekenweek vieren we ‘thuis’, in alle vormen, verschillen en gelijkenissen met het thema ‘Bij mij thuis’. Hoe is het bij jou thuis? Wat maakt jouw huis een thuis? Bij iedereen is het thuis anders. Kinderboekenillustrator Charlotte Dematons komt naar Venlo en neemt de jeugdige bezoekers mee in haar fantasie.

Maand van de Geschiedenis

Ontdek gisteren, begrijp vandaag. De Maand van de Geschiedenis heeft als doelstelling geschiedenis voor een breed publiek toegankelijk te maken. Dit jaar staat de maand onder de naam Eureka! in het teken van ontdekkingen en uitvindingen. Ook Venlo was de geboorteplaats voor heel wat uitvindingen. Van optische instrumenten en innovaties in de glastuinbouw en van de geldversnipperaar tot kopieertechnieken. Met die laatste uitvinding kan jong en oud kennismaken tijdens een rondleiding in het Océ Museum. Kers op de taart is de gastcollectie die voormalig schrijver en stadsdichter Willem Kurstjens voor ons heeft samengesteld. Hij heeft met deze speciale collectie steeds de verbinding met het heden opgezocht en wil met de gekozen boeken de horizon van lezers, jong en oud, verbreden. We nodigen iedereen van harte uit om te komen ontdekken!

Nationale Voorleeslunch, 5 en 6 oktober

De Nationale Voorleeslunch, die dit jaar voor de elfde keer plaatsvindt, laat zien dat voorlezen ook voor ouderen een prettige en verbindende activiteit kan zijn. Het voorlezen van een verhaal geeft ontspanning en is vaak een aanleiding om met elkaar te praten of herinneringen op te halen. Wij organiseren deze mooie activiteit dit jaar in Venlo, Belfeld, Blerick en Velden.

Weekend van de Wetenschap, 7 & 8 oktober

Het Weekend van de Wetenschap is hét gratis wetenschapsfestival waarbij overal in Nederland iedereen een kijkje kan nemen achter de schermen van de wetenschap. Op deze manier ervaar je technologie en wetenschap van heel dichtbij.
Bezoekers zijn dit weekend welkom in de ‘MakerSpace (kelder) van Hackerspace TDvenlo. Op zaterdag 7 oktober laat hacker Edwin van Andel bezoekers bovendien op humoristische wijze kennismaken met de gevaren, deugden en de huidige stand van zaken in de securitywereld.

Programma

Kijk voor alle overige activiteiten in onze agenda, de bieb is in Venlo altijd dichtbij.