Passend lezen

Gepubliceerd op: 22 juni 2017 09:15

Passend lezen is speciaal ontwikkeld voor mensen die blind, slechtziend of dyslectisch zijn. Of voor mensen die door een andere beperking niet of moeilijk kunnen lezen.

45.000 boeken via streaming beluisteren!

Exclusief voor iedereen met een leesbeperking

Eerder waren er al de gesproken boeken met de DaisyRom. Nieuw is het via streaming beluisteren van gesproken boeken. Het enige wat je nodig hebt om een gesproken boek te beluisteren, is een lidmaatschap van de bibliotheek. Op www.bibliotheek.nl/passendlezen kun je een account aanmaken en een Verklaring Leesbeperking invullen, waarna je direct toegang hebt tot meer dan 45.000 gesproken boeken. Van streekroman tot detective en jeugdboek.
In de stadsbibliotheek Venlo vind je een speciale audioposter, waarmee je kunt ervaren hoe een gesproken boek precies werkt.

Gesproken of luisteren?

Veel boeken zijn tegenwoordig verkrijgbaar als luisterboek. Hoewel een gesproken boek en een luisterboek veel op elkaar lijken, zijn ze niet elemaal hetzelfde. Gesproken boeken zijn exclusief verkrijgbaar voor mensen met een leesbeperking en zijn volledig afgestemd op hun wensen. Zo worden de boeken op een rustig tempo ingesproken zonder teveel intonatie. Ook is het mogelijk door een gesproken boek te navigeren om bijvoorbeeld naar een volgend hoofdstuk te gaan.

Een goed verhaal zit tussen je oren!

De gesproken boeken zijn te beluisteren via streaming. Daarvoor heb je een werkende internetverbinding nodig. Daarmee kunnen boeken afgespeeld worden op PC, tablet of smartphone. Op de website www.bibliotheek.nl/passendlezen is een online player te vinden die je hiervoor kunt gebruiken. Deze player onthoudt waar de luisteraar is gestopt en gaat ook daar weer verder als er opnieuw geluisterd wordt. De luisteraars mogen de boeken zo lang lenen als zij willen.

We wensen je alvast veel luisterplezier!

naar Passend Lezen