"Wie leest hoeft zich nooit te vervelen." Paul van Loon ‘Zoomt’ in op leesplezier met Venlose leerlingen

Gepubliceerd op: 7 april 2021 12:24

Kinderboekenschrijver Paul van Loon (bekend van o.a. Dolfje Weerwolfje, Meester Kikker en De Griezelbus-serie) zit 35 jaar in het vak. Met zijn humoristische griezel- en fantasieverhalen (‘grumor-verhalen’) weet hij al 35 jaar leesgrage kinderharten te stelen. Van Loon is ambassadeur van organisaties die het belang van leesplezier onderstrepen en die zich inzetten om laaggeletterdheid tegen te gaan. Dit schrijversbezoek is een initiatief van de Bibliotheek Venlo.

Warme band

Paul van Loon zet zich graag actief in op plekken waar hiervoor extra aandacht nodig is en heeft een warme band met onze streek. In 2018 trok zijn succesvolle interactieve tentoonstelling De Andere Werkelijkheid in het Limburgs Museum veel bezoekers. Vandaag, donderdag 8 april keerde hij terug in Venlo voor een virtueel schrijversbezoek in de groepen 4 en 5 op De Toermalijn in Tegelen, De Klingerberg in Blerick en Kleur-Rijk in Venlo. Basisscholen, gevestigd in zogeheten 'speerpuntwijken'. Hier verdient de aanpak tegen laaggeletterdheid en het bevorderen van leesplezier extra aandacht.

"Niet van lezen houden; eigenlijk kan dat niet", zegt Paul van Loon tijdens de Zoom-sessie. "Waarschijnlijk heb je dan een paar keer het verkeerde boek te pakken gehad. Ik denk dat er voor elk kind een boek is, en dat deze match nodig is om te ontdekken dat lezen leuk is. Maar dat is inderdaad niet altijd makkelijk. Maar bekijk het zo: eigenlijk is het magisch dat we in groep 3 leren lezen. Dat krabbeltjes en tekens opeens letters en klanken worden. Zo is het eigenlijk ook met het schrijven van een boek. Een verhaal in het hoofd wordt omgetoverd tot een compleet boek met illustraties en een mooie kaft. Pure magie!"

Schrijven in het donker

De drie deelnemende groepen zagen hun kans schoon om hun eigengemaakte filmpje met Paul te delen. Toermalijn koos voor het thema spannend; De Klingerberg had een foto-presentatie voorbereid, en KleurRijk liet een glimp zien van hun leuke en leerzame bezoek aan de bieb. Natuurlijk hadden de leerlingen, nieuwsgierig als ze zijn, een aantal mooie vragen voorbereid. Zoals over de manier waarop Paul het liefst zijn boeken schrijft, namelijk middenin de nacht. "Dan is het stil, heb ik geen afleiding en heb ik in het donker (mét nachtlampje natuurlijk) alle ruimte om mijn fantasie te laten gaan." Zo is Paul momenteel bezig met zijn nieuwste boek, dat in oktober uit moet komen, met vandaag in het schrijversbezoek een kleine tip van de sluier. Spannend!

Ook de leerkrachen werden actief betrokken bij het bezoek en deelden ervaringen uit over het stimuleren van lezen in de klas. Eén van hen vertelt: "Ik heb de afgelopen jaren gewerkt met leeskilometers, elke bladzijde één kilometer. We kozen samen een bestemming uit, keken hoeveel kilometer dat van de school af was en ging aan het lezen. Telkens als er een vol kilometer-blad werd ingeleverd ging er 100 kilometer van de te lezen afstand af. Als we bij de bestemming waren vierden we dat door iets te eten of te drinken uit dat land, bijvoorbeeld stokbrood met kruidenboter in Frankrijk, Marokkaanse thee met koekjes, English tea with a biscuit.... en natuurlijk het land openkrassen op de wereldkaart. Zo beleef je het lezen écht!"

Laaggeletterdheid onder de aandacht

Zoals het een fantasyschrijver betaamt, fantaseert Van Loon over een prikkelende leerplek waar je samen ontdekt hoe leuk, veelzijdig en belangrijk taalbeleving is. In de gemeente Venlo is het percentage laaggeletterden aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit is een belangrijk focuspunt van de gemeente, waar vanuit het maatschappelijk veld veel extra aandacht voor is. Het Leesoffensief (LEES!), waarmee de Bibliotheek Venlo zich verbindt, is een oproep tot samenwerking voor een gerichte aanpak van laaggeletterdheid. De Bibliotheek Venlo en het Venlose onderwijs werken intensief samen om leesbevordering- en plezier op school en thuis te stimuleren.

Basisschool De Toermalijn stond vandaag -naast het bezoek van Paul van Loon- nóg meer in het teken van leesbevordering. Hier ontvingen alle leerlingen van groep 8 het boek Mijn dagen met niets van Mireille Geus. Dit prijswinnende kinderboek met corona als thema werd uitgereikt door wethouder Schatorjé en voorzitter van het Jeugdeducatiefonds Hans Spekman.

In Venlo worden de handen ineen geslagen om de strijd tegen laaggeletterdheid samen aan te gaan en dat is heel belangrijk. Een welkome aangelegenheid en een eer was het dan ook, om vandaag één van ’s lands populairste kinderboekenschrijvers virtueel te mogen ontvangen!