NIEUW: voor WIFI aanmelden via Publicroam

Gepubliceerd op: 11 oktober 2022 12:43

Sinds 17 oktober is publicroam beschikbaar in de Stadsbibliotheek en in de vestigingen in Belfeld en Tegelen. De wifi-verbinding waar je tot nu toe gebruik van hebt gemaakt vervalt. Publicroam zorgt dat iedere bezoeker veilig en automatisch verbindt met wifi.

Hoe werkt publicroam?

Je meld je als bezoeker één keer aan. Dit kun je het beste doen met behulp van een sms-opdracht. Daarna heb je automatisch toegang tot het wifi-netwerk zodra je
binnenkomt. Gebruik is gratis en de wifi-verbinding van publicroam is optimaal beveiligd. Bovendien kun je daarmee óók automatisch verbinden met alle andere
publicroam-locaties in Nederland, waaronder diverse culturele instellingen.
Kortom: automatisch, veilig en gratis.

In onze Bibliotheek wijzen we je via bordjes en flyers op publicroam. Voor vragen kun je altijd terecht bij onze medewerkers.

Scholieren en studenten: eduroam

Daarnaast is er speciaal voor studenten en scholieren ook wifi-verbinding van eduroam beschikbaar.
Studenten kunnen hun eigen inloggegevens gebruiken voor het eduroam-netwerk bij honderden onderwijs- of onderzoeksinstellingen wereldwijd, en nu dus ook in de Stadsbibliotheek. Handig tijdens het studeren op onze vele studieplekken.

Waarom maakt de Bibliotheek Venlo gebruik van publicroam?

We bieden graag een betrouwbare en veilige verbinding.
Publicroam biedt deze verbinding met een maximale bescherming van de gebruikers.

Hoe meld ik mij aan voor publicroam?

Bij de balie en op diverse plekken in vestigingen Venlo, Belfeld en Tegelen vind je flyers met een duidelijke instructie. Heb je vragen, meld je dan bij een
medewerker.

Waarom vraagt publicroam je om een mobiel nummer?

Publicroam geeft je automatisch toegang tot vele wifi-netwerken. Om te verbinden heb je een persoonlijk account nodig, op basis van je 06-nummer. Met dit account kun je op vele honderden plekken veilig online, zonder steeds opnieuw in te loggen.
De organisaties die je toelaten tot hun wifi-netwerk, vinden het belangrijk dat hun netwerk veilig blijft en zonder illegale activiteiten. Een persoonlijk account draagt daar aan bij. Het mobiele nummer is dus eenmalig nodig. Wijzigt jouw mobiele nummer, dan dien je het bestaande account te verwijderen en een nieuw account aan te maken.

Belangrijk om te weten is dat je via Publicroam anoniem kunt surfen; de gegevens die uitgewisseld worden met de aangesloten wifi-gastnetwerken zijn niet direct herleidbaar tot een persoon. Deelnemende organisaties kunnen er dus niet uit afleiden wat bijvoorbeeld jouw mobiele nummer is of je e-mailadres.
Publicroam heeft een strikt privacy beleid. Gegevens worden niet gedeeld met derden, behalve als de wet hiertoe verplicht.

Wat doet publicroam met mijn gegevens?

Publicroam slaat een beperkte hoeveelheid gegevens van je op waaronder je mobiele nummer, de eerste publicroam locatie waar je inlogt en op welke locaties je online gaat. Deze beperkte hoeveelheid gegevens gebruikt publicroam alleen voor het zo goed mogelijk aanbieden van de dienst publicroam en voor geen enkel ander doel. Dus geen getrack, geen profiling of enige andere vorm van gebruik van je data. Publicroam deelt je gegevens ook nooit met andere organisaties alleen als daar een wettelijk bevel aan ten grondslag ligt.

Gegevens over waar jij publicroam gebruikt slaat publicroam maximaal drie maanden op. Daarna verwijdert publicroam data.

Andere data gekoppeld aan je account, verwijdert publicroam zes maanden nadat je je acount hebt opgezegd.