Samen terugkijken op de Week van de Alfabetisering

Gepubliceerd op: 17 september 2019 16:34

Elk jaar organiseert Stichting Lezen en Schrijven de landelijke Week van de Alfabetisering. Een week waarbij er extra aandacht gevraagd wordt voor laaggeletterdheid. Zowel voor mensen die zelf dagelijks te maken hebben met de beperkingen ervan als ook voor hun omgeving kan het erg lastig zijn. Taboe, onduidelijkheid (wat ís het nu precies?) en onzichtbaarheid maken het een begrip dat lastig te vangen is. Taalhuis Venlo en Project BoekStart zorgden in samenwerking met de Bibliotheek Venlo en Stichting Lezen en Schrijven voor een interessant activiteitenprogramma rondom deze bijzondere week. Een korte terugblik.

Met een speciale uitgave van een Woezel & Pip-prentenboekje (in meerdere talen) werd de landelijke week officieel afgetrapt bij … jawel: onze mooie Bibliotheek in Tegelen! Voorlezen in de eigen moedertaal helpt bij meer plezier in voorlezen en voorleesbeleving. Woezel & Pip kwamen op bezoek en natuurlijk werd het avontuur van de twee hoofdrolspelers hier voorgelezen. Na afloop was er voor iedere ouder een eigen boekje om mee naar huis te nemen.

Vrijwilligers van het Venlose Informatie en Adviespunt schoven aan voor een workshop over het (beter) kunnen signaleren van laaggeletterdheid. Hierdoor kunnen zijn mensen sneller doorverwijzen naar hulporganisaties en het Informatie & Adviespunt is hierin een belangrijke schakel.

Taalcursisten leerden Venlo op een heel nieuwe manier kennen met een heuse Stadswandeling in eenvoudig Nederlands. De enthousiaste reacties van de wandelaars lieten het zonnetje letterlijk schijnen en werkten aanstekelijk. Ook op de stadsgidsen van Gilde Opleidingen trouwens!

En natuurlijk kon ook BieBies Bus deze week niet ontbreken. Tijdens de Open Inloop bij verschillende Huizen van de Wijk ervaarden bewoners én jonge kinderen het plezier in taal en taalbeleving. Er werd voorgelezen (jawel, zelfs door wethouder Frans Schatorjé) en de combinatie van deze twee doelgroepen zorgden voor een bijzonder fijne sfeer.

DURF! Zo luidde te titel van deze landelijke campagne dit jaar. Durf te dromen, durf te doen, durf om hulp te vragen en durf het bespreekbaar te maken. Zomaar een paar ‘durfs’ waar we tijdens de Week van de Alfabetisering -maar juist het hele jaar door- aandacht aan blijven besteden.

En dat doen we samen!