Volop (voor)leesplezier!

Gepubliceerd op: 26 januari 2023 08:55

Het bruist letters in de Stadsbibliotheek! Met de Nationale Voorleesdagen en met de Nationale Voorleeswedstrijd voor de groepen 7 & 8 van de basisschool is dit een heerlijke week vol leesplezier.

Voorlezen beleef je samen

We begonnen đ”ģ𝕖 ℕ𝕒đ•Ĩ𝕚𝕠𝕟𝕒𝕝𝕖 𝕍𝕠𝕠đ•Ŗ𝕝𝕖𝕖𝕤𝕕𝕒𝕘𝕖𝕟 traditioneel met het Nationale Voorleesontbijt. Dit keer mochten we de peuters, hun ouders, opa's en oma's en verzorgers weer ontvangen in de Stadsbibliotheek. Na twee ontbijtjes achter een computerscherm was dat weer enorm genieten.Een volgepakte Podiumzaal luisterde naar het verhaal van Maximiliaan Modderman, het prentenboek van het jaar. Het thema van dit jaar is: Voorlezen beleef je samen. De voorleesdagen zijn van 25 januari tot en met 4 februari en we organiseren als Bibliotheek diverse activiteiten. Zo vind je in de Stadsbibliotheek en al onze vestigingen een uitdagende quiz, zijn er natuurlijk heerlijke prentenboeken beschikbaar en as zondag wordt er in samenwerking met Foodhall MOUT in de ochtend een voorleesmoment georganiseerd met Joris & Jeroen.

Nationale Voorleeswedstrijd

đ”ģ𝕖 ℕ𝕒đ•Ĩ𝕚𝕠𝕟𝕒𝕝𝕖 𝕍𝕠𝕠đ•Ŗ𝕝𝕖𝕖𝕤𝕨𝕖𝕕𝕤đ•Ĩđ•Ŗ𝕚𝕛𝕕 is een spannende leesbevorderingscampagne voor de groepen 7 & 8 en ieder jaar een feest!
Dit jaar konden we liefst 17 schoolkampioenen welkom heten voor de lokale ronde in de Stadsbibliotheek, en die mochten allemaal aanschuiven bij een heuse workshoplunch met schrijfster Margje Woodrow!

Goed voorbereid begon daarna het echte werk met de voorleeswedstrijd en werd een hele zaal vol met mama's en papa's, opa's en oma's, broertjes en zusjes Ên leerkrachten meegenomen in 17 mooie, humoristische en soms zelfs nagelbijtend spannende fragmenten.

Uit die 17 kampioenen drie voorlezers kiezen die doorgaan naar de regionale ronde in Roermond ... De jury had het er niet makkelijk mee maar uiteindelijk zien we Zina van den Hazelkamp, Ali Imran Karaoglan en Emma Hendrix trots op de grote voorleesstoel zitten. Proficiat kampioenen en heel veel succes in de volgende ronde!

De Nationale Voorleeswedstrijd is een landelijke campagne. Kinderen van basisscholen uit het hele land nemen het tegen elkaar op in verschillende wedstrijdrondes. Op de scholen zelf worden per gemeente de schoolkampioenen gekozen waarna deze het in de lokale biebronde tegen elkaar opnemen. De winnaars gaan door naar de regionale ronde met voorleeskampioenen uit de regio (voor Venlo  Noord- en Midden-Limburg). De winnaars van deze ronde gaan door naar de provinciale finale waar vervolgens 1 winnaar wordt gekozen. De Limburgse kampioen neemt het tenslotte op tegen de 11 andere provinciale winnaars. In Utrecht wordt tenslotte op woensdag 24 mei de landelijke winnaar uitgeroepen. Spannend!