Vier Venlose winnaars door naar de regionale ronde van de Voorleeswedstrijd

Gepubliceerd op: 23 februari 2021 09:00

Dat het een andere editie van de Nationale Voorleeswedstrijd-voorronde zou gaan worden, was al een tijdje duidelijk. Onder normale omstandigheden vindt deze plaats in de Podiumzaal van de Stadsbibliotheek, maar dat ging vanwege de corona-maatregelen dit jaar helaas niet. Een digitale voorronde dus; met twaalf schoolkampioenen, twaalf mooie voorleesfilmpjes én een driekoppige jury.

Twaalf kandidaten uit de bovenbouw van verschillende Venlose basisscholen streden met elkaar voor een plekje in de aankomende regionale finale op 24 maart. Dat deden ze ieder op geheel eigen wijze, met een telefoon en het gekozen voorleesverhaal in de aanslag. Voorlezen via het beeld, zonder publiek was voor zowel de kandidaten als de jury een heel andere beleving. Desalniettemin werd er volop aandacht besteed aan creatief stemgebruik, en speelde ook de gekozen voorleesplek een grote rol. Alles om de driekoppige jury te imponeren. En dát is gelukt!

De jury, bestaande uit Geja Olijnsma (directeur van de Bibliotheek Venlo), Simon Janssen (middenvelder VVV Venlo) én Petra Delhez (BoekStartcoach De Bibliotheek Venlo), had de eer om de twaalf inzendingen te bekijken en te beoordelen. Iedere kandidaat ontving zijn beoordelingsformulier met een persoonlijke noot van ieder jurylid, weer terug. Het was geen gemakkelijke klus om uit deze twaalf talenten een keuze te maken. Desalniettemin koos de jury vier winnaars uit, die door zijn naar de regionale ronde.

Tromgeroffel .... Kenan Deveci (Basisschool Natuurlijk), Ymaènne Akrom (Basisschool Passe Partout), Miek van de Pasch (Basisschool Groeneveld) en Sepp van den Ham (Basisschool Aan de Vijver); van harte gefeliciteerd!

De jury en de organisatie van de Voorleeswedstrijd bedankt alle kandidaten voor hun enthousiasme en voor het meedoen. Natuurlijk houden we je graag op de hoogte van de ontwikkelingen in de regionale ronde.