Scoor een Boek! trapt af in Venlo

Gepubliceerd op: 28 februari 2020 15:31

Het leesproject ‘Scoor een Boek!’ bundelt de populairste sport van de wereld met lezen. Het doel is om leerlingen uit de groepen 5 en 6 te stimuleren om met plezier te (blijven) lezen. In Noord- en Midden Limburg zijn maar liefst vijf Bibliotheken samen de samenwerking aangegaan met Eredivisieclub VVV-Venlo.

Naast sporten en spelen is lezen erg belangrijk. Een goede taalbeheersing is de basis voor zelfstandigheid en een gezonde levensstijl. Enthousiaste en vaardige
lezers hebben een grote woordenschat en zijn beter in begrijpend lezen. Met Scoor een Boek! willen we dat bereiken. Na de carnavalsvakantie gaan ruim 2500
leerlingen uit groepen 5 en 6 van basisscholen in Noord- en Midden-Limburg zo veel mogelijk boeken lezen in de klas. De leerlingen worden via
videoboodschappen aangemoedigd door profvoetballer Simon Janssen van VVV-Venlo.

Het programma

Scoor een Boek! begint met de aftrap op maandag 2 maart bij OBS Harlekijn in Venlo-Blerick. Over5 weken is het rust en bepalen VVV-Venlo en de Bibliotheken de tussenstand. Daarnaast organiseren de Bibliotheken leuke (voetbal)activiteiten halverwege het project, zoals een Experience Day op 15 april in verschillende vestigingen. Op zaterdag 13 juni sluiten de leerlingen het project sportief af in het Covebo Stadion – De Koel in Venlo.

Ook thuis meedoen met Scoor een boek!

Naast het scoren in de klas kunnen ook gezinnen meedoen met Scoor een Boek! De deelnemende kinderen krijgen hiervoor
een Scoor een Boek!-poster mee naar huis. Is er thuis een boek, krant of tijdschrift (voor)gelezen, dan tekent het gezinslid op de poster een voetbal. De deelnemende gezinnen maken kans op leuke sportieve prijzen.

Het ontstaan van het initiatief

Scoor een Boek! is enkele jaren geleden opgezet in de provincie Groningen en wordt nu uitgerold over het hele land en ondersteund door de Eredivisie CV. Afhankelijk van het gebied heeft de Bibliotheek een samenwerking met één van de clubs. Uniek in Limburg is dat vijf Bibliotheken samenwerken met VVV-Venlo.

Hier vind je meer informatie over Scoor een boek!