Dit is het Duitland-Niederlande Huis

Het Duitsland-Niederlande Huis

Duitsland en Nederland zijn elkaars buren met een totale landgrens van ruim 570 kilometer. Daarvan wordt liefst 212 kilometer gedeeld met de provincie Limburg. Onze beide landen kennen voor een belangrijk deel een gezamenlijke geschiedenis, cultuur en taalontwikkeling. Over en weer vinden we goede betrekkingen met politieke, economische, sociale, culturele, bestuurlijke en persoonlijke relaties belangrijk. Duitsers en Nederlanders in onze grensregio werken, wonen, winkelen en genieten onderwijs aan beide zijden van de grens. Om de wederzijdse nieuwsgierigheid te stimuleren, wederzijds begrip te kweken, kennis en ervaring met en over elkaar op te doen, grensoverschrijdende contacten te bevorderen en netwerken te versterken is de Bibliotheek Venlo het Duitsland-Niederlande Huis gestart. Aan de hand van lezingen, activiteiten en ontmoetingen en door samen te werken met organisaties aan beide zijden van de grens hopen wij ook u meer bekend te maken met onze grensregio.

Deutsch

Deutschland und die Niederlande sind Nachbarn mit einer Landgrenze von insgesamt über 570 Kilometern. Die Provinz Limburg teilt sich 212 Kilometer dieser Grenze. Unsere beiden Länder haben in weiten Teilen eine gemeinsame Geschichte, Kultur und Sprachentwicklung. Auf beiden Seiten halten wir gute politische, wirtschaftliche, soziale, kulturelle, administrative und persönliche Beziehungen für wichtig. Deutsche und Niederländer in unserer Grenzregion arbeiten, wohnen, kaufen ein und erhalten eine Ausbildung auf beiden Seiten der Grenze. Um die gegenseitige Neugier zu wecken, das gegenseitige Verständnis zu fördern, Wissen und Erfahrungen mit und über den anderen zu sammeln, grenzüberschreitende Kontakte zu fördern und Netzwerke zu stärken, hat die Bibliothek Venlo das Deutschland-Niederlande-Haus ins Leben gerufen. Wir tun dies durch die Organisation von Vorträgen, Aktivitäten und Treffen sowie durch die Zusammenarbeit mit Organisationen auf beiden Seiten der Grenze. Durch Vorträge, Aktivitäten und Begegnungen sowie durch die Zusammenarbeit mit Organisationen auf beiden Seiten der Grenze möchten wir Ihnen unsere Grenzregion näher bringen.

English

Germany and the Netherlands are each other's neighbours with a total land border of over 570 kilometres. The province of Limburg shares 212 kilometres of this border. To a large extent, our two countries share a common history, culture and language development. On both sides, we find good political, economic, social, cultural, administrative and personal relations important. Germans and Dutch residents in our border region work, live, shop and receive education on both sides of the border. In order to stimulate mutual curiosity, foster mutual understanding, gain knowledge and experience with and about each other, promote cross-border contacts and strengthen networks, the Venlo Library has started the Germany-Netherlands House. By means of lectures, activities and meetings and by cooperating with organisations on both sides of the border, we also hope to make you more familiar with our border region.