De trotse winnaars van de Limburgse finaleronde van de Nationale Voorleeswedstrijd

Gepubliceerd op: 22 april 2021 15:49

Vanuit de ECI Cultuurfabriek in Roermond vond op 21 april LIVE de finale plaats van de Limburgse voorleeswedstrijd. Een groots hybride festijn, zowel in het theater voor de finalisten, als voor de fans, het publiek thuis - te volgen via de livestream, zoals bij L1. Ook voorleestalent uit de gemeente Venlo was natuurlijk present. Mét knap resultaat!

Eind maart was de 12-jarige Tegelse Ymaènne Akrom van basisschool PassePartout uit Tegelen nog één van de drie winnaars van de regionale (bibliotheek)ronde. Tijdens de Limburgse finale mocht zij zich daarnaast DE winnaar noemen van de provincie Limburg! Ymaènne las een spannend stukje voor uit het boek Engel van Isa Hoes en Vlinder Kamerling. De jury – Sandra Uijlenbroek, Frans Pollux en Jacques Vriens – was onder de indruk van de levendige wijze waarop Ymaènne voorlas. Ze nam hen mee in het hoofd van de hoofdpersoon Engel die iets engs doormaakt en niet weet wat er precies met haar gaat gebeuren. Ymaènne wil graag actrice worden. Dát zagen de juryleden al helemaal zitten met haar voorleestalent en expressie.

Ook studenten van de PABO-opleiding mochten de bühne beklimmen. Voorlezen en taalbeleving is een belangrijk onderdeel in het basisonderwijs. Mila Thönissen van de PABO Fontys Venlo mocht zich in deze ronde de grote winnaar noemen. Een mooi resultaat en (dubbel) trots zijn we op het talent in deze Venlose contreien!

Op 26 mei is de landelijke finale in Utrecht en we houden je natuurlijk op de hoogte.