Deze voorleestoppers gaan naar de provinciale finale!

Gepubliceerd op: 18 februari 2022 17:07

Afgelopen woensdagmiddag namen 10 voorlezers plaats op de roze stoel voor de regionale ronde van deze leeswedstrijd. 10 jongens en meisjes uit groep 7 en 8, verbonden door hun voorleeskunst die hen op een regenachtige middag naar Venlo had gebracht. Van al deze voorleestoppers gaat voor vier kinderen het avontuur nog door. Anne, Thijs, Lieve en Robin nemen opnieuw plaats op een voorleesstoel op 21 april in Roermond voor de provinciale finale. Een kleine terugblik op deze spannende maar vooral feestelijke middag.

Een spannende middag

In de grote Podiumzaal van de stadsbieb was het deze woensdag te doen. De Jury met een heuse journaliste, met de directeur van de bieb en met meester Jaap als voorzitter. De supporters vol verwachting en overtuigd van hun eigen kampioen. Spreekstalmeester Marinho die hen een voor een zou vragen om in de stoel plaats te nemen en een fragment voor te lezen uit het boek dat hun verbeelding had geprikkeld.

Ze waren al voorleeskampioen van hun eigen school en hadden het in de lokale ronde tegen andere schoolkampioenen opgenomen. Nu lonkten ze naar de provinciale ronde en de kans om de Limburgse voorleeskampioen te worden. Ze waren er klaar voor, boek op schoot, ouders, broertje of zusje en een enkele oma als supporter mee. Hadden ze eerst nog zenuwen, eenmaal op de stoel vielen die weg en werd er vol vertrouwen voorgelezen. Tien fragmenten uit boeken van bekende schrijvers als Tosca Menten, Jacques Vriens en Janneke Schotveld, maar ook de klassieker Alleen op de wereld van Hector Malot stond op het programma.

Het was vervolgens spannend wie uiteindelijk naar de provinciale finale in Roermond mochten gaan, en natuurlijk was er even een gevoel van teleurstelling bij de kinderen die niet bij de finalisten hoorden. Maar zoals de juryvoorzitter, meester Jaap van Gerven het samenvatte, ze waren allemaal voorleestoppers!
Deze kinderen houden van lezen, hebben met hun deelname hun klasgenootjes geïnspireerd en hopelijk blijft de liefde voor lezen een vaste metgezel.

Onze felicitaties voor al deze voorleestoppers en voor de finalistere Anne Vissers van Basisschool de Zuidstroom (Venlo), Thijs Janssen van Basisschool Titus Brandsma (Blerick), Lieve Keser van Basisschool de Stapsteen (Herten) en Robin Moers van Basisschool Willem de Zwijger (Roermond).
Veel succes op 21 april in Royal Theater Roermond!

De regionale ronde van de Nationale Voorleeswedstrijd werd dit jaar georganiseerd door de Bibliotheek Venlo mede namens Bibliorura en de Bibliotheek Maas en Peel.

www.denationalevoorleeswedstrijd.nl