Een Bibliotheek vol voorleeskampioenen

Gepubliceerd op: 24 januari 2019 13:36

Vijftien voorleeskampioenen namen op de startdag van de Nationale Voorleesdagen plaats op de speciale voorleesstoel in de bieb. Gewapend met boeken van o.a. Jacques Vriens, Carry Slee, Jan Terlouw, Francine Ooms, Iris Stobbelaar en natuurlijk hun voorleestalent wisten ze het publiek en de jury te boeien met het voorlezen van vooral spannende fragmenten. Een enkeling waagde zich aan een emotioneel fragment uit het gekozen boek.

Het was voor de jury - waaronder kinderdirecteur Dylano - nog een hele opgave om de vier winnaars te bepalen. Uiteindelijk kregen Isa Imming (Titus Brandsmaschool), Isabelle Hale (School aan de Vijver), Katie van Wylick (Groeneveldschool) en Milou Geraedts (Willibrordusschool) het verlossende woord te horen dat zij de kwartfinale hadden gewonnen. Deze vier leerlingen van groep 7 & 8 gaan nu door naar de regionale ronde (halve finale) in februari. Daarna volgt nog een provinciale rond waarna eind mei de finale een daverend eindfeest belooft te worden. En wie weet, zit een van deze vier Venlose leerlingen hier straks bij!

De Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 en 8. Na vele voorrondes kiest een vakjury jaarlijks De Nationale Voorleeskampioen van Nederland, die tevens Kinderdirecteur wordt van het Kinderboekenmuseum. De Nationale Voorleeswedstrijd is een campagne van Stichting Lezen en wordt dit jaar voor de 25e keer georganiseerd.
In 2018 deden liefst 3452 scholen en in totaal 200.000 leerlingen mee. Bij de voorleeskampioenen hebben de meisjes een duidelijk voorsprong op de jongens en worden ze door de basisscholen ruim vier keer zo vaak naar de wedstrijden afgevaardigd. Bij de lokale ronde in Venlo hield Sem de Wilde van BS De Startbaan de eer van de jongens hoog.