Kleur eenzaamheid Positief

Gepubliceerd op: 29 maart 2021 09:03

‘Wanneer gaf je voor het laatst extra aandacht aan iemand die eenzaam is?’ Met die vraag ging Eray, 16 jaar, samen met de Venlose kunstenaar Gies Backes aan de slag om een kunstwerk te maken dat mensen die eenzaam zijn hoop kan geven. Hiermee willen ze gehoor geven aan de oproep van Cultuurimpuls Venlo om aandacht te vragen voor de vele mensen die eenzaam zijn. Onze directeur, Geja Olijnsma, nam vandaag het originele kunstwerk in ontvangst.

Het schilderij van Eray is de komende tijd in de Bibliotheek te bewonderen. Met de oproep wil Cultuurimpuls bereiken dat mensen in actie komen en mensen waarvan ze vermoeden dat die eenzaam zijn, wat extra aandacht geven. De boodschap zal ook op andere plekken in Venlo zichtbaar zijn.

Eray, die via de Stichting Opleidingen Sfeerkeepers een maatschappelijke stage loopt, werd niet zomaar gekozen om mee te werken. Zijn tekentalent was opgemerkt door Marc Berghs, oprichter van Sfeerkeepers. Hij wilde dat Eray zelf ook zou zien dat je van je talent en hobby je werk kunt maken.

De Stichting Opleidingen Sfeerkeepers heeft een eigen methodiek ontwikkeld die het best te vergelijken is met de vorm van het tv-programma Dream School. Een belangrijk onderdeel van het succes is om jongeren die voornamelijk de taal van de straat kennen, te verbinden met de burgercultuur en hun bewust te maken van hun onvermoede talenten.

Eray vertelde hoe hij nooit lang geconcentreerd kon werken maar dat het met dit schilderij wel lukte. In de figuur die hij schilderde zit zijn eigen struggle, de weg naar voren, naar de stad, naar de plek waar hij zich goed voelt omdat hij in zichzelf kan geloven.

Mooi dat we dit schilderij een plek kunnen geven in de Stadsbibliotheek, de plek waar je je veilig en thuis kunt voelen.

Meer weten: Facebook: https://www.facebook.com/groups/264632801802250/

Projecteigenaar: Stichting Cityspelen
Contactgegevens: Inge Stals 06-36327737

Overige betrokkenen: Stichting Opleidingen Sfeerkeepers, Kunstenaar Gies Backus, Marjolein, kunstenares en fotograaf Ina de Lizer, De Bibliotheek Venlo, vaccinatiecentra Venlo.