Oekraïense studenten Taalschool Gilde in de bieb

Gepubliceerd op: 8 maart 2023 10:37

In februari 2022 valt Rusland Oekraïne binnen. Wat door de Russische president Poetin nog steeds een gewapend conflict wordt genoemd is een jaar later de grimmige realiteit van een oorlog waarvan het einde niet in zicht is. Vrijwel direct na de inval komt vanuit Oekraïne een vluchtelingenstroom op gang en op Europees niveau wordt afgesproken dat deze mensen opvang krijgen binnen de Europese unie. Ook in Venlo worden Oekraïense gezinnen opgevangen. Een aantal Oekraïense jongeren leren inmiddels Nederlands via de Taalschool van Gilde Opleidingen en maakten deze week kennis met de Bibliotheek Venlo.

Abonnement

De bieb was niet helemaal onbekend voor de groep jongeren uit Oekraïne. Een aantal van hen is in de afgelopen maanden meerdere keren per week in de bieb geweest. Zij waren hier samen met leerlingenbegeleider Svitlana Biltges, die hen kennis liet maken met de Nederlandse taal en cultuur. De Bibliotheek Venlo stelde hiervoor een ruimte en laptops beschibaar in de Stadsbibliotheek. Via de Taalschool van Gilde Opleidingen werken deze jongeren verder aan de beheersing van de Nederlandse taal. Leesconsulente Femke Kratz gaf hen onder andere een rondleiding in de bieb. Met het spiksplinternieuwe abonnement werden al direct de eerste boeken uitgeleend.

Leerlingenbegeleider Svitlana Biltges

In Venlo reageerde de uit Kyiv afkomstigeSvitlana Biltges vorig op een oproep vande gemeente voor de begeleiding vanOekraïense jongeren. Hieruit vloeide onder andere een samenwerking met de Bibliotheek Venlo voort, waarbij een groepvan 15 jongeren een aantal keren per week Nederlands oefende in de Stadsbibliotheek.

Svitlana: Als kind had ik mijn eigendreamschool, mijn imagineklas. Ik wildegoed doen voor andere mensen, helpen.Je kan ook met iets kleins goed doen voormensen, daar houd ik mij aan vast.’

Lees hier het volledige interview met Svitlana