VVV Foundation en De Bibliotheek Venlo 'laten boeken zwerven'

Gepubliceerd op: 15 mei 2020 14:17

De VVV Foundation draagt er samen met Bibliotheek Venlo aan bij om meer boeken ‘te laten zwerven’ in Venlo en omstreken. VVV en de Bibliotheek Venlo werken al samen op het gebied van het leesbevorderingsproject Scoor een Boek. In het kader van dit project ondersteunen beide instanties nu gezamenlijk Kinderzwerfboek, onderdeel van Nationaal Fonds Kinderhulp.

Mayke Steeghs is vanuit de Bibliotheek projectleider van Scoor een Boek en zegt hierover:

“Kinderzwerfboek wil kinderen stimuleren om in hun vrije tijd boeken te lezen. Lezen is immers heel belangrijk voor je ontwikkeling. Je hebt je hele brein nodig om te lezen: waarneming, taal, redeneren, geheugen, aandacht en vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken. Lezen prikkelt de verbeelding. Maar het belangrijkste: lezen is vooral erg leuk en ontspannend.”

Onderzoeken wijzen uit dat de laaggeletterdheid in Venlo en omstreken behoorlijk groot is. Landelijk gezien verlaat nog steeds 17% van de kinderen het basisonderwijs met een taalachterstand. Maar als er thuis boeken zijn, gaan kinderen gemiddeld drie jaar langer naar school dan leeftijdsgenoten uit gezinnen zonder boeken. Boeken stimuleren tot doorleren, ongeacht sociaal milieu of cultuur. Hierdoor hebben lezende kinderen later meer kans op een goede toekomst.

Door de coronacrisis brengen gezinnen veel tijd thuis door en is het niet altijd mogelijk of vanzelfsprekend om genoeg toegang te krijgen tot leuke boeken. Dan komt een KinderzwerfboekStation ineens wel heel goed van pas.

Simon Janssen, selectiespeler van VVV-Venlo én Scoor een Boek-ambassadeur: “In een gewone zomervakantie van zes weken zakt het leesniveau van kinderen vaak al fors. Nu hebben de kinderen bijna twee maanden thuis gezeten. Kun je nagaan! En dan moet de zomervakantie nog komen… Daarom brengen wij in samenwerking met de Bibliotheek Venlo, een hele stapel boeken naar één van KinderzwerfboekStations in Venlo.”

Simon bezorgt de boeken maandag 18 mei aanstaande met de BieBies Bus bij het KinderzwerfboekStation van Carmen en Izabella Houben, twee KindAmbassadeurs van het project, die samen met moeder Daphne veel energie steken in het goed organiseren en onderhouden van de stations.

Hoe het werkt? Kinderzwerfboeken zijn boeken met een zwerfsticker, die zwerven van kind naar kind. Zwerfboeken worden doorgegeven of ‘te vondeling gelegd’ op scholen, in wachtkamers, in minibiebs, winkels, treinen of in een KinderzwerfboekStation. In Nederland zijn ruim 3500 KinderzwerfboekStations, waarvan ruim 200 in Limburg. Dit zijn speciale plekken waar kinderen kinderzwerfboeken kunnen brengen en halen. Voorzien van een speciale zwerfsticker worden de boeken doorgegeven of ‘te vondeling gelegd’ op scholen, in wachtkamers, minibiebs, winkels of treinen.

Alle kinderen kunnen hieraan meedoen. Als je thuis boeken in de kast hebt die je niet meer leest, vraag je gratis de zwerfstickers aan via de website: http://kinderzwerfboek.nl/ en is het tijd om je boek het land door te laten zwerven.