• Healthy Building Network Bekijk details

18 november 2021

Binnenkort volgt de officiële aftrap van onze samenwerking binnen het Healthy Building Network (HBN). We doen dit euregionaal, namelijk samen met de Bibliotheken Viersen, Möngengladbach, Krefeld en de gemeente Venlo. Gisteren werd alvast een zogenaamde focustafel ingericht en ontvingen we een aantal boeken om toe te voegen aan onze collectie rondom dit thema.

• Bibliotheek Kerkrade Beste Bieb 2021 Bekijk details

2 november 2021

We feliciteren de Bibliotheek Kerkrade die op 2 november tot Beste Bibliotheek 2021 is uitgeroepen. De jury kende de prijs aan onze collega's in Kerkrade toe op basis van de mooie ontwikkelingen die deze Bibliotheek de afgelopen jaren heeft doorgemaakt in hun nieuwe gebouw en hun betekenis voor Kerkrade en omgeving. Ook voor de Bibliotheek Venlo had de jury lovende woorden.

• Nominatie Beste Bibliotheek! Bekijk details

1 september 2021

We zijn genomineerd voor Beste Bibliotheek! Samen met vier collega-bibliotheken zijn we op de zogenaamde shortlist voor deze mooie toekenning geplaatst. Het is alvast een prachtige waardering waar we samen, de Bibliotheek Venlo met alle inwoners van Venlo, aan hebben bijgedragen.

• Stadsbibliotheek op zondag geopend Bekijk details

29 mei 2021

Vanaf zondag 30 mei is de Stadsbibliotheek ook op zondag geopend en wel van 12.00 tot 17.00 uur. Dat betekent dat je hier meer dan 70 uur per week kunt ontmoeten, ontdekken, studeren, beleven, informeren, lezen en verblijven. Iedere dag kan een biebdag zijn, hoe fijn is dat. Welkom!

• De trotse winnaars van de Limburgse finaleronde van de Nationale Voorleeswedstrijd Bekijk details

22 april 2021

Vanuit de ECI Cultuurfabriek in Roermond vond op 21 april LIVE de finale plaats van de Limburgse voorleeswedstrijd. Een groots hybride festijn, zowel in het theater voor de finalisten, als voor de fans, het publiek thuis - te volgen via de livestream, zoals bij L1. Ook voorleestalent uit de gemeente Venlo was natuurlijk present. Mét knap resultaat!

• Gemeenschapshuis De Hamar geopend voorhet gebruik van de nieuwe pinautomaat Bekijk details

21 april 2021

Na maanden van sluiting opent de Hamar met ingang van woensdag 21 april weer haar deuren zodat de Belfeldse bevolking gebruik kan maken van de nieuwe pinautomaat in de bibliotheek.

• "Wie leest hoeft zich nooit te vervelen." Paul van Loon ‘Zoomt’ in op leesplezier met Venlose leerlingen Bekijk details

7 april 2021

Kinderboekenschrijver Paul van Loon (bekend van o.a. Dolfje Weerwolfje, Meester Kikker en De Griezelbus-serie) zit 35 jaar in het vak. Met zijn humoristische griezel- en fantasieverhalen (‘grumor-verhalen’) weet hij al 35 jaar leesgrage kinderharten te stelen. Van Loon is ambassadeur van organisaties die het belang van leesplezier onderstrepen en die zich inzetten om laaggeletterdheid tegen te gaan. Dit schrijversbezoek is een initiatief van de Bibliotheek Venlo.

• Kleur eenzaamheid Positief Bekijk details

29 maart 2021

‘Wanneer gaf je voor het laatst extra aandacht aan iemand die eenzaam is?’ Met die vraag ging Eray, 16 jaar, samen met de Venlose kunstenaar Gies Backes aan de slag om een kunstwerk te maken dat mensen die eenzaam zijn hoop kan geven. Hiermee willen ze gehoor geven aan de oproep van Cultuurimpuls Venlo om aandacht te vragen voor de vele mensen die eenzaam zijn. Onze directeur, Geja Olijnsma, nam vandaag het originele kunstwerk in ontvangst.

• Cursussen Digisterker en Klik & Tik binnenkort van start in de dorpskernen Bekijk details

17 maart 2021

De computer is niet meer weg te denken en tegenwoordig worden steeds meer zaken online geregeld. Het kan daarom best lastig zijn, je weg hierin te vinden. De cursus Klik & Tik en DigiSterker worden al lange tijd gegeven in de Stadsbibliotheek. Wanneer de coronamaatregelen het weer toelaten, worden de cursussen daarnaast óók aangeboden in Arcen, Belfeld, Blerick, Tegelen en Velden.

• Hulp bij je belastingaangifte (op afspraak) mogelijk in maart & april Bekijk details

12 maart 2021

Als je in januari of februari een brief hebt gekregen van de Belastingdienst, moet je waarschijnlijk belastingaangifte doen. Dit gebeurt online met behulp van je DigiD. Vind je het ingewikkeld om dat zelf te regelen? Dat is best begrijpelijk. De speciaal geschoolde vrijwilligers van de Bibliotheek Venlo helpen je hier graag bij.