Resultaat 21 - 30 (van 186)

• Volop (voor)leesplezier! Bekijk details

26 januari 2023

Het bruist letters in de Stadsbibliotheek! Met de Nationale Voorleesdagen en met de Nationale Voorleeswedstrijd voor de groepen 7 & 8 van de basisschool is dit een heerlijke week vol leesplezier.

• Opgroeien met taal Bekijk details

9 december 2022

In de jaarlijkse bewaarspecial OPGROEIEN in Limburg (Bijlage bij De Limburger) een interview met onze directeur-bestuurder Geja Olijnsma. Ze vertelt hoe belangrijk het is dat kinderen al vanaf het prille begin kennismaken met taal. 'De ontwikkeling van je taalvaardigheid begint als je nog maar net geboren bent. Daarom is het van belang dat opvoeders van meet af aan tegen hun kind praten. In welke taal je dat doet is daarbij niet van belang. Voorlezen of zingen is ook goed, als je je kind maar vanaf...

• NIEUW: voor WIFI aanmelden via Publicroam Bekijk details

11 oktober 2022

Sinds 17 oktober is publicroam beschikbaar in de Stadsbibliotheek en in de vestigingen in Belfeld en Tegelen. De wifi-verbinding waar je tot nu toe gebruik van hebt gemaakt vervalt. Publicroam zorgt dat iedere bezoeker veilig en automatisch verbindt met wifi.

• Kom verder bij het Informatiepunt Digitale Overheid Bekijk details

30 september 2022

Veel mensen in Nederland weten inmiddels dat het Informatiepunt Digitale Overheid bestaat. En dat je daar terecht kunt voor al je vragen over digitale overheidszaken. Maar nog niet iedereen denkt: ‘dit is iets voor mij’. Terwijl dat wél zo is!

• Landelijke Week van Lezen en Schrijven: aandacht voor laaggeletterdheid Bekijk details

7 september 2022

Van 8 september tot en met 15 september zetten we tijdens de Week van Lezen en Schrijven laaggeletterdheid nog eens extra in de schijnwerpers. In Venlo is zo’n 23% van de inwoners laaggeletterd, tegenover een gemiddelde van 12% landelijk. Moeite hebben met lezen en schrijven - en vaak ook met rekenen en digitale vaardigheden - betekent dat deelname aan onze samenleving niet vanzelfsprekend en in veel gevallen zelfs nauwelijks mogelijk is.

• Ook op het mbo een Bibliotheek op school Bekijk details

31 augustus 2022

Gilde Opleidingen haalt de Bibliotheek in huis! Een samenwerking waarmee we blij zijn en waar we trots op zijn. Op deze manier creëren we een laagdrempelige en rijke leesomgeving voor jongvolwassenen die lezen als basisvaardigheid goed kunnen gebruiken. Om een studie te kiezen, een sollicitatie te schrijven, financieel hun zaakjes te kunnen regelen. Kortom, om mee te kunnen doen en hun weg te vinden in onze samenleving.

• Taalvragers: Omroep Venlo en Taalhuis Venlo presenteren serie rondom laaggeletterdheid Bekijk details

25 mei 2022

Niet goed Nederlands kunnen lezen en schrijven. Voor Nasser uit Syrië en Sandra uit Brazilië is dat de dagelijkse realiteit. Zij leren in een nieuw land een nieuwe taal. Maar ook Jan, geboren en getogen in Venlo, kon tot op hoge leeftijd alleen zijn eigen naam schrijven. In de gemeente Venlo is ruim 1 op de 5 mensen laaggeletterd. Een schrikbarend hoog getal, want niet goed kunnen lezen en schrijven betekent in veel gevallen ook dat digitale vaardigheden ontbreken.

• "Wie sjoeën ós Limburgs is" Vandaag is onze Limburgse taal jarig Bekijk details

23 maart 2022

25 jaar geleden, op 23 maart 1997 werd de Limburgse taal erkent onder het ‘Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden’. De erkenning onder dit handvest maakt dat het gebruik van de Limburgse taal, net als het Fries, Nedersaksisch, Jiddisch en het Sinti-Romanes in Nederland, in het openbare en persoonlijke leven wordt beschermd en aangemoedigd.

• De BoekStartcoaches zijn weer op het consultatiebureau! Bekijk details

15 maart 2022

De coronamaatregelen zijn flink versoepeld en dat betekent dat je onze BoekStartcoaches weer op het consultatiebureau kunt ontmoeten. Annick, Petra, Doortje en Femke geven ouders van jonge kindjes informatie over het belang van voorlezen en hebben tal van tips om het voorlezen te ondersteunen.

• Carnavalssluiting Bekijk details

24 februari 2022

Het mag allemaal weer uit de kast. De pekskes, de schmink, de verkleedspullen en de muziek. Wij wensen iedereen een heerlijk spontane vastelaovend. En voor de niet-vierders eventueel een fijne vakantie of 'gewoon' tot heel gauw weer. Onze vestigingen zijn (deels) gesloten, je vindt de aangepaste tijden hier:

Paginanavigatie