• BieBies Bus Bekijk details

6 maart 2019

Volgende week gaat BieBies Bus de weg op. Woensdag 13 maart geven we het startsein. Ben jij erbij?

• De Bibliotheek Venlo zoekt 'Studybobs' tijdens de aanloop naar de examenperiode Bekijk details

25 februari 2019

Van donderdag 9 mei tot en met donderdag 23 mei 2019 is de examenperiode van het Voortgezet Onderwijs. Voor ruim 1000 Venlose middelbare scholieren is dit een drukke en stressvolle tijd; ze steken een hoop uren in hard studeren om hun jaar en daarmee hun middelbare school preiode goed af te kunnen ronden. En dat is niet altijd even gemakkelijk. De Bibliotheek Venlo wil deze scholieren helpen. Dit doen we met het project ‘StudyShare’. Met StudyShare bieden we scholieren een zo rustig en stressvrij...

• Spanning alom tijdens de voorleeswedstrijden in de Bibliotheek Venlo! Bekijk details

20 februari 2019

De komende dagen staat er weer veel voorleesplezier op het menu in de Stadsbibliotheek. Mét een competitief tintje welteverstaan. in Stadszaal Venlo wordt onder leiding van een deskundige jury, met zachte (voorlees)stem gestreden om een plekje in de top.

• BoekStartcoach gaat aan de slag Bekijk details

24 januari 2019

Een topstart van Venlo Voorleesstad 2019 want dat betekent óók het startsein voor de BoekStartcoach. Onze collega Anouk Vercoulen gaat aan de slag met advies en begeleiding van ouders van heel jonge kinderen. Om te beginnen op het consultatiebureau in Tegelen en bij een aantal kinderdagverblijven, waar ook de medewerkers worden gecoacht.

• Een Bibliotheek vol voorleeskampioenen Bekijk details

24 januari 2019

Vijftien voorleeskampioenen namen op de startdag van de Nationale Voorleesdagen plaats op de speciale voorleesstoel in de bieb. Gewapend met boeken van o.a. Jacques Vriens, Carry Slee, Jan Terlouw, Francine Ooms, Iris Stobbelaar en natuurlijk hun voorleestalent wisten ze het publiek en de jury te boeien met het voorlezen van vooral spannende fragmenten. Een enkeling waagde zich aan een emotioneel fragment uit het gekozen boek.

• Column: even babbelen met ... Tintenkillers (Kunst in de bieb) Bekijk details

22 januari 2019

Het is nog vroeg, maar terwijl ik STEK binnenkom draait de koffiemachine al op volle toeren. Zo óók Rob Benders en Bart Heesen; ze zitten alweer aan hun tweede bakkie van de dag. "ik raak de tel kwijt", zegt Rob als ik hem bij wijze van ijsbreker vraag hoeveel espresso's hij per dag tot zich neemt. Al snel merk ik echter dat het ijs breken bij deze heren helemaal niet nodig is. Het gesprek rolt vanzelf en we praten honderduit. Over welk moois kunst teweeg kan brengen bijvoorbeeld.

• Van 2018 naar 2019 ... Bekijk details

7 januari 2019

De Bibliotheek Venlo heeft het afgelopen jaar weer bijna 300.000 bezoekers mogen verwelkomen. Hiermee evenaart de Bibliotheek het topjaar 2017 met de viering van het honderdjarig bestaan. De nieuwe vestiging in Tegelen heeft een belangrijke bijdrage aan het groeiend aantal bezoekers geleverd. Sinds de opening in juni 2018 vonden liefst 17.000 mensen de weg naar de Tegelse locatie. Ter vergelijking, in heel 2017 trok de vestiging in Tegelen op de oude locatie 13.500 bezoekers.

• Venlo Voorleesstad 2019 Bekijk details

3 januari 2019

In 2019 organiseren we een heel jaar vol (extra) voorleesactiviteiten en roepen we Venlo uit tot Voorleesstad 2019. Dat doen we heel toepasselijk op 23 januari tijdens het Nationale Voorleesontbijt, de start van de Nationale Voorleesdagen. Houd onze website, (sociale) media en maandelijkse activiteitenkalender in de gaten en kijk of je mascotte BieBie ziet. Zij leidt jong en oud door Voorleesstad Venlo 2019.

• Column: even babbelen met ... STEK Bekijk details

24 december 2018

Twee paar enigszins vermoeide, maar tegelijkertijd stralende ogen kijken me aan wanneer ik achter een dampende kop koffie kruip met de dames van STEK. Het zijn intense, drukke dagen geweest, zo vlak voor kerst. Met kerstborrels, lunches, muziekconcerten en niet te vergeten het Huis van de Kerstman vlogen de dagen voorbij. Tijd om op de valreep nog even samen terug te blikken op de afgelopen maanden.

• Groot Dictee 2018 Bekijk details

13 december 2018

Przewalskipaard, te allen tijde, déjà-vugevoel, gelobbyd, hyperboreeërs en glossolalie, deze woorden schrijven we nu foutloos dankzij Philip Freriks. Welke nieuwe uitdagingen wachten er dit jaar? In de Bibliotheek Venlo zijn we er helemaal klaar voor dus pak je mooiste pen of slijp je beste potlood en zit zaterdag stipt om 11.00 uur klaar om mee te schrijven met het Groot Dictee 2018.